Vasúti alkatrész

Akkumulátor szekrény

A vasúti kocsik alvázszerkezetére rögzített akkumlátor szekrény egy hegesztett rácsos szerkezet, amely magában foglalja az akkumlátor tartó kocsikat, az elektromos csövezést és a hálózati csatlakozási pontokat.





 

Billenő lépcső lengő-tolóajtóhoz

A vasúti személykocsik bejáróajtói alatt elhelyezett általános használatú lépcsők a kényelmes és biztonságos fel-és leszállás érdekében kerültek kialakításra. A hosszú távú forgalomban közlekedő személykocsikon ún. lengő-tolóajtókat alkalmaznak.

A kényelmes beszálláshoz ennél a rendszernél megvalósítható az alsó lépcsőfok felhajtása, ezzel a lépcsőfok kilógása a szerkesztési szelvényből megakadályozható.
 
 
A Szakálfém Kft. által gyártott billenő lépcső felhajtását egy rugalmas elem végzi, ami kapcsolatban van az ajtót működtető rendszerrel.
 

Csapágytok

A vasúti járművek hordművének első és egyik legfontosabb eleme a csapágy, ami az üzem közben ébredő függőleges és vízszintes erőket közvetíti a forgó kerék és a járműszekrény között. A vasúti járműveknél a siklócsapágyat már régebben kiszorította a korszerűbb gördülőcsapágy.
 
A Szakálfém Kft.  a vasúti járművek hordművében található vasúti csapágytokokat gyátja a nyers öntvény beszerzésétől a csapágytok végleges megmunkálásáig.
 

DRV típusú rudazatállító

   A Szakálfém Kft. a svéd SAB WABCO licenc alapján gyártja a vasút számára a többségében vontatott járművek fékberendezésében alkalmazott rudazatállítókat.
A rudazatállító feladata, hogy a féktuskók, abroncsok és csuklók kopását a fékrudazatokban kiegyenlítse és a fékhenger löketet állandó értéken tartsa. A DRV rudazatállító tengelyirányú vezérléses, kettős gyorsműködésű szerkezet. A kis mértékű féktuskó hézagokat azonnal, a nagyobbakat 2-3 fékezés után helyesbíti.

Cégünk a DRV típusú rudazatállítókat többféle kivitelben és működési tartományban készíti. A DRV 2 típus maximálisan 120 kN húzóerő átvitelére alkalmas, valamint 200 – 600 mm állítóhossz tartományban készíthető.

Földelő doboz

A közúti vasúti közlekedésnél használat eszköz, melyet a sínpálya mellé építenek be. Biztosítja a villamos felsővezeték szakszerű földelési lehetőségét.
 
 
 

Hálókocsi ágykeret

     A vasúti hálókocsik emeletes ágyain használják. Megakadályozza az utasok ágyról történő leesését. Ugyanakkor az ágy felhajtott helyzetében biztosítja az ágynemű rögzítését is.
 
 
 

Homokláda

A kerék és a sín közötti tapadás növelésére szolgáló homok tárolására szolgál. A tartály alá szerelt fúvóka biztosítja a homok eljutását a megfelelő helyre.



 

Komplett rögzítőfék berendezés

   A vasúti járműveket üzemben az elgördülés ellen rögzíteni kell. Erre a célra szolgál a kézifék és a rögzítőfék. Kézifék a jármű belsejéből vagy a jármű alvázán kialakított helyről - akár menet közben - kezelhető mechanikus fék.
 

Vasúti teherkocsikon a jármű álló helyzetében oldalról és a kocsi mellett állva a földről kezelhető rögzítőféket alkalmaznak. A Szakálfém Kft. oldalról kezelhető orsós rögzítőfékhez készít alkatrészeket:
  • fogaskerekes áttételt,
  • csavarorsót,
  • orsóanyát,
  • emeltyűt,
  • fék vonórudat, amely a kocsi mechanikus fékjéhez tartozik.

LA4R típusú raksúlyváltó

    A Szakálfém Kft. a svéd SAB WABCO licensze alapján gyártja a pneumatikus úton vezérelt, mechanikus raksúlyváltó berendezést. A vasúti járműveken, általában teherkocsikon a rakomány tömegétől függően szükség van a fékerő változtatásra.

A mechanikus raksúlyváltó segítségével a fékrudazat áttétele változtatható, így megvalósítható a rakomány tömegétől függő féktuskó-erő változtatás.
 

A raksúlyváltó berendezést a rakomány terheléséből származó, rugó magasság változást érzékelő szelep állítja át.


Pneumatikus fékezési állapotjelző és fékkijelzők

    A Szakálfém Kft. a vasúti járművek fékállapotának ellenőrzéséhez és figyeléséhez pneumatikus fékkijelző berendezéseket fejlesztett ki és gyártásukat is végzi. A két fogalmú kijelző berendezés több működési állapot jelzésére alkalmasak:
  • a rugóerő tárolóval ellátott fékhengerek oldott, vagy rögzített állapotát jelzik,
  • a fékhengerek feloldott, vagy befékezett állapotát mutatja meg,
  • a kézifék állapotát (oldott, vagy befékezett) jelzi ki tárcsás fékes járműveken,
  • az önműködő raksúlyváltó berendezéssel ellátott kocsik megfékezettségi állapotát (üres-rakott) mutatja.




A fékállapot ellenőrzésére és figyelésére tárcsás fékes vasúti kocsikon a három fogalmú kijelző berendezést célszerű alkalmazni. A fékezési állapotjelző egyik ablaka a kézifék, a másik pedig a feloldott fék állapotát jelzi megfelelő piktogramokkal és színekkel. A zöld szín a feloldott, a vörös szín a befékezett állapotot jelenti, amíg a fékezés légnyomással működik. Nyomás nélküli készlet légtartály esetén egy különleges fehér tábla jelzi, hogy a járművön a kéziféket ellenőrizni kell.
 

Ragasztott panelek fék és pneumatikus segédüzemhez

A fék és pneumatikus segédüzem működtető egységek a korszerű vasúti járműveken különböző paneleken kerülnek elhelyezésre.



A Szakálfém Kft. által gyártott fékpaneleken a pneumatikus összeköttetések megteremtéséhez szükséges csatornák a táblák egymással érintkező felületeiben, marással kerülnek kialakításra. Ezek után történik a két tábla összeragasztása és csavarozása.
Tömörség és tömítés vizsgálat után a szerelvények a panel külső oldalára felszerelhetők. 

Rozsdamentes víztartályok

  A víztartályok a kocsiban a padlón vagy a tetőtérben vannak elhelyezve, szintjelző szenzorokkal vannak ellátva. A tartályok anyaga 2.0-3.5 mm vastag rozsdamentes acéllemez, amely a külső felületen páralecsapódás ellen 10 mm-es szigetelőanyaggal van burkolva.


A Szakálfém Kft. által gyártott víztartályok megfelelnek az UIC üzemi és szilárdsági követelményeinek.
 
 
 

Rudazatállítós fékhengerrel ellátott tárcsás fékegységek személy- és motorkocsikhoz


    A Szakálfém Kft. által gyártott termékek között megtalálhatók a személy-és motorkocsik mechanikus fékrendszeréhez szükséges rudazatállítós fékhengerrel ellátott tárcsás fékegységek.
Ez az egység a tárcsás fékeknél az a szerkezeti elem, amely emeltyűket, fékbetéteket, függesztő csapokat és húzó rudakat foglal magába. Ezekkel a fékhengerben létrejövő fékezőerőt a féktárcsára adja át. Az erő fokozására áttételt lehet kialakítani.

 




 

Rugóerőtárolós kiegyenlítőmű és tárcsásfékes forgóvázak flexball kézifékhúzóihoz

     A tárcsás fékkel felszerelt vontatójárműveket és motorvonatokat, amennyiben ezek rugóerőtárolós fékkel nincsenek ellátva – éppen úgy, mint az orsós kézifékeknél – a jármű belsejéből kezelhető kézifékkel látják el.

A kézikerékre kifejtett erőt ezeknél a rendszereknél ún. flexball húzóvezeték adja át a kézifékes fékhengerekre.
 

A Szakálfém Kft. által gyártott elosztómű a forgattyún, vagy a kézikeréken kifejtett forgómozgást alakítja át húzóerővé, valamint az erőmódosításban is részt vesz.

Tengelyvég földelő berendezés

Többségében az elektromos hajtású vasúti járművek esetén a hordművek csapágyaiban ún. visszáramok keletkeznek. Ezek a visszáramok, amennyiben a csapágyakon keresztül kerülnek elvezetésre, úgy azok korai meghibásodását okozhatják.
 
 

A Szakálfém Kft. által gyártott tengelyvég földelő berendezés lehetővé teszi, hogy a visszáramok a csapágyat megkerülve közvetlenül a tengelyre jussanak.
A tengelyvég földelő berendezés 200A  - 400A áramerősség tartományban képes a visszáramot a hordmű tengelyére vezetni.

 

Tengelyvégre szerelhető foggenerátor

A korszerű mikroprocesszoros csúszásgátló berendezéseknél a kerékpárok csúszását a kerék és a sín közötti elégtelen tapadási erő szabályozza. Ennek meghatározása miatt az eszköz a vasúti járműegység minden kerekének sebességét fordulatszámadón keresztül méri.
A mért adatokat egy számítógép kiértékeli, majd a fékhengernyomást ennek megfelően kerekenként szabályozza.
 
 
A berendezés impulzus adóihoz szükséges tengelyvégre szerelhető foggenerátorokat a Szakálfém Kft. gyártja kétféle változatban. Az egyik kivitelben a jeladó fogaskerék a csapágyfedélben csapágyazott, meghajtása csappal történik. A másik változatnál a fogaskerék a tengelyvégre kerül felszerelésre. Az alábbi ábra a tengelyvégre szerelt fogaskerekes jeladót ábrázolja.
 
 

Vasúti járműveken használt rozsdamentes szennyvíztartályok

A korszerű vasúti személykocsikon környezetvédelmi szempontok miatt zárt rendszerű WC rendszereket alkalmaznak. A szennyvizet erre a célra kialakított tartályba gyűjtik össze. A Szakálfém Kft. több kivitelben gyárt vákuum és nem vákuum WC tartályokat.
A tartályok utastérben elhelyezett változatban, valamint alváz alá felszerelt kivitelben készülnek. A szennyvíztartályok anyaga rozsdamentes acél. Ezek a tartályok elfagyás ellen vezérelt fűtéssel, valamint szintérzékelőkkel rendelkeznek.

    A szennyvíz tartályon belül elhelyezésre kerülhet továbbá az ún. szürke víztartály is, amelyben a kézmosó használt vizét tárolják. Ezt a vízmennyiséget a rendszer a WC öblítésre használja fel.

  A cégünk által gyártott szennyvíztartályok kielégítik az UIC döntvényekben előírt működési és szilárdsági követelményeket.

 
 
 

Vasúti kocsi kapaszkodók, vonóhorog akasztók és egyéb külső szerelvények

    A vasúti kocsik külső szerelvényei a kocsiszekrény külső részén elhelyezett kisebb szerkezeti egységek. Ebbe a csoportba sorolható szerkezeti egységek az átjáró szerkezetek, lépcsők, fogantyúk és a különböző jelző szerelvények.

A Szakálfém Kft. az említett külső szerelvényekhez sorolható:

  • ajtó melletti kapaszkodókat,
  • irányszámtábla tartókat,
  • zárlámpa támokat

gyártja különböző változatban és kivitelben.

A cégünk által készített vasúti alkatrészek közül, ebbe a termékcsoportba tartoznak még a vasúti kocsik homlokfalán elhelyezésre kerülő, többféle kivitelben készülő csavarkapocs felfüggesztők és fék légvezetéki kapcsolati tömlőtartók.

 
 
 
Látogatók
3
Cikkek
109
Weblinkek
9
Cikk megtekintés találatok
573482